[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1-1391 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 97-122 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه آگاهی فرا شناختی و دو بُعد دانش واژگانی
علی روحانی ، هاجر خلیلیان
دانشگاه شهرکرد
چکیده:   (3236 مشاهده)
این تحقیق رابطه میان سطح آگاهی فراشناختی و دو بُعد دانش واژگانی) توانش مهارتی و بیانی) را در گروههای یادگیری «بیش آگاه» و »«کم آگاه» بررسی می نماید. همچنین عملکرد زبان آموزان را در هر یک از گروه های  بیش آگاه و کم آگاه بلحاظ بِعد بیانی واژگان (که در قالب میزان سطح واژگان زبان آموزان عملیاتی گردیده) و ِبعد مهارتی واژگان (که در قالب میزان کاربرد تولیدی واژگان زبان آموزان عملیاتی گردیده) مقایسه می نماید. بدین منظورتعداد 80  نفراز دانشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور اصفهان و دانشگاه شهرکرد  از طریق آزمون  تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند. سپس از آزمون آگاهی فراشناختی ِشرو برای سنجش سطح آگاهی فراشناختیِ و صریح و از  آزمون میزان سطح واژگان نِیشن و  آزمون میزان سطح مهارت تولیدی واژگان نیشن و لوِفر جهت سنجش دو بعد دانش بیانی ومهارتی شرکت کنندگان استفاده گردید . نتایج حاصل از بررسی همبستگی، وجود یک ارتباط  معنادارِ مثبت میان آگاهی فراشناختی زبان و  بعد بیانی واژگان و یک رابطه منفیِ معنادار میان آگاهی فراشناختی و بعد مهارتی واژگان زبان بود. نتایج حاصل از آزمون تی نیز نشان داد که گروه بیش آگاه در بعد دانشِ بیانی واژگان عملکرد بهتری داشتند در حالیکه گروه کم آگاه در بعد مهارتیِ تولید واژگان عملکرد بهتری داشتند. نتایج تحقیق حاضر می تواند  ابعاد شناختی- ذهنی یادگیری واژگان زبان را روشنتر سازد.
واژه‌های کلیدی: واژگان، آگاهی فراشناختی، بعد بیانی و مهارتی واژگان
متن کامل [PDF 159 kb]   (1757 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roohani A, Khalilian H. On the Relationship between Metacognitive Awareness and Two Aspects of Vocabulary Knowledge. IJAL. 2012; 15 (1) :97-122
URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-80-fa.html

روحانی علی، خلیلیان هاجر. بررسی رابطه آگاهی فرا شناختی و دو بُعد دانش واژگانی. زبانشناسی کاربردی. 1391; 15 (1) :97-122

URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-80-fa.html



دوره 15، شماره 1 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of Applied Linguistics
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3749