[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 2 - ( 6-1389 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 1-18 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ی بین استفاده از راهکارهای شناختی و فراشناختی و عملکرد در آزمون خواندن و درک مطلب در زبان آموزان سطح متوسط ایرانی
محمد رضا عنانی سراب، مهسا سیف ریحانی
دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (4599 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه ی بین استفاده از راهکارهای شناختی و فراشناختی توسط آزمون شوندگان و عملکرد آنها در آزمون خواندن و درک مطلب بود. پژوهشگران از ابزارهای ذیل برای جمع آوری داده های خودکاوانه و پس کاوانه از شرکت کنندگان در پژوهش استفاده کردند: (1) آزمون جندگزینه ای خواندن و درک مطلب، (2) چک لیست  حاوی راهکارهای خاص که باید بلافاصله پس از انتخاب هر گزینه مورد استفاده قرارمی گرفت، (3) چک لیست حاوی راهکارهای عامتر که باید بعد از اتمام آزمون مورد استفاده قرار می گرفت. نتایج نشان داد که آزمون شوندگان از راهکارهای منتهی به پاسخ درست و راهکارهای منتهی به پاسخ نادرست استفاده کرده اند. الگوی استفاده از راهکارها نشانگر گرایش آزمون شوندگان به استفاده بیشتر از راهکار "بازگشت به متن خواندنی" به عنوان راهکاری که به پاسخ درست منتهی می شود و راهکار "حدس" به عنوان راهکاری که به پاسخ نادرست منتهی می شود می باشد. نتایج همچنین نشان می دهند که عملکرد راهکارهای دوگانه فوق هنگام مقایسه در دو آزمون ساده و مشکل متفاوت است. 
واژه‌های کلیدی: راهکارهای پاسخ به آزمون، راهکارهای شناختی و فراشناختی، آزمون خواندن و درک مطلب، عملکرد در آزمون
متن کامل [PDF 141 kb]   (1700 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anani sarab M R, Seif Reihani M. Cognitive and Metacognitive Strategy Use and Second Language Reading Test Performance: The Case of Iranian Intermediate EFL Learners. IJAL. 2010; 13 (2) :1-18
URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-36-fa.html

عنانی سراب محمد رضا، سیف ریحانی مهسا. رابطه ی بین استفاده از راهکارهای شناختی و فراشناختی و عملکرد در آزمون خواندن و درک مطلب در زبان آموزان سطح متوسط ایرانی. زبانشناسی کاربردی. 1389; 13 (2) :1-18

URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-36-fa.html



دوره 13، شماره 2 - ( 6-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of Applied Linguistics
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921