OTHERS_CITABLE مقایسه پایایی خود ارزیابی و ارزیابی هم نوعان در طول زمان هدف این مقاله  بررسی و مقایسه ی میزان پایایی دو روش خود ارزیابی و ارزیابی هم نوعان بود. بدین منظور سی دانشجوی سال دوم رشته ی آموزش زبان انگلیسی برای این مطالعه انتخاب شدند. در طول چند هفته اول ترم دانشجویان با نحوه ی ارزیابی مهارت گفتاری با استفاده از مقیاس ارزیابی مهارت گفتاری آشنا شدند. سپس در هفته های هشتم و نهم ترم از آنها خواسته شد تا به ارزیابی مهارت گفتاری خود و دیگر همکلاسی هایشان بپردازند. همین روند در هفته ها ی پانزدهم و شانزدهم ترم نیز تکرار شد. نتایج تحقیق حاکی از وجود یک رابطه ی معنا دار در هفته های هشتم و نهم و عدم وجود رابطه ی معنا دار در هفته های پانزدهم و شانزدهم بین نمرات بدست آمده از خود ارزیابی و ارزیابی هم نوعان بود. همچنین مشخص شد که هم خود ارزیابی وهم ارزیابی هم نوعان از  پایایی معنا داری در طول ترم برخوردار بودند اما میزان این پایایی در مورد ارزیابی هم نوعان بسیار بیشتر بود.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-57-fa.pdf 2009-03-15 1 26 خود ارزیابی ارزیابی هم نوعان پایایی مقیاس ارزیابی مهارت گفتاری Self and Peer Assessment Consistency over Time This article investigated and compared the consistency of self and peer assessments as alternatives for teacher assessment.  Thirty sophomores majoring in TEFL were asked to assess their classmates’ as well as their own speaking ability in a conversation class. They were taught how to do this using a rating scale of speaking. They did the rating twice during the term the first rating was carried out during the 8th and 9th weeks and the second rating at the end of the term (weeks 15 and 16). The results of the study indicated that self and peer assessments were not significantly related at the end of the term and only loosely, though significantly, related in the middle of the term. Both self and peer assessments indicated consistency over time, however peer assessment enjoyed a higher consistency. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-57-en.pdf 2009-03-15 1 26 Self assessment Peer assessment Consistency Speaking rating scale Alireza Ahmadi 1 Shiraz University AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیرعامل شخصیتی برونگرایی /درونگرایی بر کاربرد توانش راهبردی درارتباط ارجاعی نوشتاری یادگیرندگان زبان انگلیسی تحقیق حاضر می­کوشد تا تاثیرعامل شخصیتی برونگرایی/درونگرایی بر توانش راهبردی یادگیرندگان زبان انگلیسی در  "ارتباط ارجاعی نوشتاری" را بررسی نماید. منظور از توانش راهبردی، دانش و توانایی کاربرد راهبردهای جبرانی در حل مسئله ارتباطی است که یادگیرندگان زبان با آنها روبرو هستند. فرضیه تحقیق عبارت است از: رابطه­ای بین عامل شخصیتی "برونگرایی/درونگرایی" و استفاده از راهبردهای جبرانی در ارتباط نوشتاری یادگیرندگان زبان انگلیسی وجود ندارد. برای آزمودن فرضیه، بیست و پنج دانشجوی برونگرا و بیست و پنج دانشجوی درونگرا که بر­اساس آزمون بسندگی میشیگان (1997)، در سطح زبانی متوسط بالا بودند از میان هفتاد دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشگاه اراک انتخاب گردیدند. در هر گروه، از هر­آزمودنی خواسته شد تا فعالیتهای ارتباطی داده شده را برای دانشجوی دیگری با تقریبا همان سطح بسندگی زبانی بصورت کتبی شرح دهد به طوری که دانشجوی خواننده بتواند با توضیحات وی تصویر یا کلمه مورد نظر را انتخاب کند وبنویسد. آنگاه با استفاده از جدول طبقه بندی راهبردهای جبرانی انواع راهبردهایی که دانشجویان در ارتباط نوشتاری بکار برده بودند مشخص گردید. سپس راهبردهای جبرانی گروههای برونگرا و درونگرا طی محاسبه آماری "آزمون تی" با هم مقایسه شدند. نتیجه­ی تحقیق نشان داد که  درونگراها از راهبردهای مفهومی بیشتری نسبت به برونگراها استفاده کرده و برونگراها راهبردهای تعاملی و "ترانویسی و استفاده از کلمات هم معنی" (به عنوان راهبردهای زبانشناختی) را نسبت به­درونگراها بیشتربکار برده­اند. در واقع، یافته ها حاکی از آن است که بین عامل شخصیتی برونگرایی/درونگرایی و استفاده از برخی راهبردهای جبرانی در ارتباط نوشتاری رابطه وجود دارد. این نکته می­تواند برای معلمان، برنامه ریزان درسی و محققان حائز اهمیت باشد. کاربردهای یافته های تحقیق در آموزش زبان بحث شده است.   http://ijal.khu.ac.ir/article-1-58-fa.pdf 2009-03-15 27 60 برونگرایی درونگرایی توانش راهبردی راهبردهای جبرانی ارتباط ارجاعی فعالیتهای ارتباطی نگارش راهبردی The Effects of Extraversion/Introversion on the Use of Strategic Competence in Written Referential Communication This study investigates the relationship between extraversion/introversion personality dimension and the use of strategic competence (SC) in written referential communication by Iranian EFL learners. Referential communication refers to a kind of guided communication in which the referents (or topics) are given to the subjects (here, writers) to convey their meanings to the interactants (here, readers). 50 sophomore English students ofArakUniversitywere selected from among 70 ones to participate in this study. Using the Persian restandardized version of the adult EPQ (Eysenck Personality Questionnaire, 1975) the subjects were divided into two groups of extravert and introvert. The homogeneity of the participants was determined by theMichigantest (1997) at the upper-intermediate level of proficiency. Each individual in the groups was given the communicative tasks to communicate in writing with a partner. Then, the performance of the extravert group was analyzed and compared with that of the introvert group in using compensatory strategies (CSs) in terms of type and frequency as identified by a taxonomy. The results revealed that, as far as total performance is concerned, introvert participants used conceptual strategies more than the extravert ones, while extravert participants used a sub-type of interactional strategies i.e. confirmation strategies, and the two sub-types of linguistic strategies i.e. synonymy and transliteration strategies, more than introvert ones. Thus, it can be concluded that personality trait of extraversion/ introversion is associated with L2 learners’ preference in using, at least, some types of CSs in written referential communication. The theoretical and pedagogical significance of the findings will be discussed.    http://ijal.khu.ac.ir/article-1-58-en.pdf 2009-03-15 27 60 Extraversion Introversion Strategic Competence (SC) Compensatory Strategies (CSs) Referential Communication Communicative Tasks Strategic Writing Moussa Ahmadian 1 Arak University AUTHOR Hamid Reza Yadegari 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE روشی جدید برای تعیین نمره معیار با استفاده از مدل رش به دلیل ایرادات روشهای سنتی تعیین نمره معیار که معمولا به صورت نه چندان دقیق انجام می گیرد،  تحقیق حاضر بدنبال ارایه مدلی جدید بر اساس مدل رش می باشد. تعیین نمره معیار دقیق و پیوند آن به توانایی واقعی افراد یکی از ضرورت های دنیای امروز می باشد. چارچوب مشترک اروپایی ارجاع، به عنوان یک مرجع مهم و اساسی در سنجش و آزمون سازی تاکید زیادی بدین مهم کرده است. روش پیشنهادی در این مقاله، با تلفیق روشهای سنتی معیار گزینی با روش رش که بر مبنای علم احتمالات می باشد و بر اساس الگوی نقشه رایت به ارایه مدل جدید تعیین نمره معیار می پردازد. از این رو ابتدا، محققان به بررسی کمی و کیفی مدلهای سنتی پرداخته اند  و سپس مدل خود را اریه نموده اند. و در پایان، پیشنهادات و توصیه هایی در خصوص مدل جدید به خوانندگان ارایه شده است.     http://ijal.khu.ac.ir/article-1-59-fa.pdf 2009-03-15 61 85 نمره معیار مدل رش نقشه رایت معیار گزینی A New Method for Standard-setting Using the Rasch Model Due to deficiencies of the traditional models of standard setting, this study intends to suggest a new method for setting standards employing Rasch measurement. Precise and efficient methods for setting performance standards and linking tests to ability scales is a much-felt need in today's educational contexts. The introduction of the Common European Framework of Reference as a common paradigm for language teaching and assessment stressed the need for such methods. The suggested method combines the classic test-centered method of standard setting with the probabilistic properties of the Rasch model to set several cut points on the ability continuum. The Wright map which jointly depicts the difficulty location of items and the ability location of persons on a common scale is the cornerstone of this method.   http://ijal.khu.ac.ir/article-1-59-en.pdf 2009-03-15 61 85 Cut-points Rasch measurement Standard error of estimates Standard setting Wright map Purya Baghaei 1 Islamic Azad University, Mashhad Branch, Mashhad AUTHOR Reza Pishghadam 2 Ferdowsi University of Mashhad AUTHOR Safoora Navari 3 Ferdowsi University of Mashhad AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر نقشه مفهومی بر روانی گفتاردانشجویان انگلیسی افزایش کاربرد زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی ارتباطات بر اهمیت نقش مهارت گفتن که مورد نیاز کاربران این زبان در شرایط گوناگون است توجه دارد. تحقیقات تاثیر کاربرد نقشه مفهومی بر افزایش یادگیری واژگان و نظم بخشیدن دانش را نشان می دهد. با این وجود این تاثیر در افزایش روانی گفتار مورد غفلت قرار گرفته ست. پژوهش در پیش رو به بررسی این تاثیردر روانی گفتار دانشجویان با توانش سطح متوسط زبان انگلیسی می پردازد. بدین منظور این سوال که آیا روش نقشه مفهومی می تواند بر روانی گفتار دانشجویان تاثیری معنادار داشته باشد مطرح گردید. تعداد هشتاد دانشجوی ترم دوم دانشگاه به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. روش نقشه مفهومی به مدت بیست دو جلسه در گروه تجربی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که روش نقشه مفهومی بر روانی گفتار آنان تاثیری معنادار داشته است.   http://ijal.khu.ac.ir/article-1-60-fa.pdf 2009-03-15 87 114 روانی گفتار نقشه مفهومی فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی معیارهای روانی گفتار ساختار سلسله مراتبی The Effect of Concept Mapping on EFL Speaking Fluency Recent growth of English as an international language of communication highlights the importance of speaking which everyone needs to use in a multiplicity of contexts. Scholars have shown that concept mapping increases vocabulary learning, and organization of knowledge. However, its impact on enhancing speaking fluency is overlooked. This research project investigates the effect of concept mapping on speaking fluency of Iranian intermediate EFL students. To achieve its purpose, the following research question was proposed: Does concept mapping have any statistically significant effect on speaking fluency of the aforementioned students? 80 second term EFL university students were randomly selected and were randomly assigned to a control and experimental group. We employed concept mapping in the experimental group for twenty two sessions. When the treatment was over a proficiency test was administered to the students as a post-test. The distributions of scores for each variable by all subjects were examined and the results showed that concept mapping had statistically significant effect on speaking fluency of intermediate EFL students.          http://ijal.khu.ac.ir/article-1-60-en.pdf 2009-03-15 87 114 Speaking fluency Concept mapping EFL learners Measures of fluency Hierarchical structure Behzad Ghonsooly 1 Ferdowsi University of Mashhad AUTHOR Arezoo Hosienpour 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE پرسشنامه عقاید مربوط به یادگیری زبان: اعتبار عاملی، تحصیلات رسمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان زبان انگیسی این مقاله اعتبار عاملی پرسشنامه عقاید مربوط به یادگیری زبان (BALLI) را در متن زبان خارجی و رابطه آن را با سطح آموزشی و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار می دهد. چهارصد وهجده دانشجوی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی که در رشته های آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی و ترجمه انگلیسی شاغل به تحصیل در هفت موسسه عالی شهرستان مشهد به این پرسشنامه پاسخ دادند. ضرایب همبستگی پایین در بین سی و چهار عقیده مطرح شده در پرسشنامه مبین آن بودند که نبایستی از روش تحلیل جزء اصلی استفاده کرد. بکارگیری روش عامل یابی محور اصلی و چرخش آن به یافتن چهارده عامل منجر شد. تحلیل آنووای یکطرفه نشان داد که یازده عقیده دانشجویان سال دوم کارشناسی به بطور معنا داری از عقاید دانشجویان سال آخر کارشناسی و تحصیلات تکمیلی متفاوت بوده و مبین آن هستند که تحصیلات رسمی روی یک سوم عقاید دانشجویان تاثیر می گذارد. بکارگیری همان تحلیل روی معدل کل هشتادوشش دانشجوی سال دو کارشناسی نشان داد که پیشرفت تحصیلی با پنج عقیده رابطه معنا داری دارد. کاربرد  این یافته ها در اموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-61-fa.pdf 2009-03-15 116 165 عقاید فراگیران اعتبار عاملی زبان خارجی آموزش زبان پیشرفت تحصیلی The Beliefs about Language Learning Inventory: Factorial Validity, Formal Education and the Academic Achievement of Iranian Students Majoring in English This paper explored the factorial validity of the Beliefs about Language Learning Inventory (BALLI) within a foreign language context and its relationship with educational level and academic achievement.  The BALLI was administered to 418 undergraduate and graduate university students who majored in Teaching English as a Foreign Language, English Language and Literature and English Translation at seven tertiary education centers inMashhad,Iran. The low correlation coefficients among the 34 beliefs addressed by the BALLI necessitated dispensing with Principle Component Analysis. The application of the Principle Axis Factoring to the beliefs and their rotation revealed 14 factors. One way ANOVA analysis of responses revealed that sophomore undergraduate students differ from senior undergraduate and graduate students in 11 beliefs indicating that formal education affects almost one third of learners’ belief.  The same analysis of the GPAs obtained by 86 sophomore undergraduate participants showed their academic achievement is significantly related to five beliefs. The implications of these findings are discussed within the Iranian EFL context. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-61-en.pdf 2009-03-15 116 165 Learner beliefs Factorial validity Foreign language Language teaching Academic achievement Ebrahim Khodadady 1 Ferdowsi University of Mashhad AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه نظری و عملی دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ نظریه کلاسیک سنجش علیرغم شهرت و کاربرد گسترده اش دارای نقاط ضعفی می باشد که مفید بودن آن را به عنوان پایه ای برای سنجش در دنیای مدرن دچار مشکل می سازد. گسترش فناوری کامپیوتری و توسعه کاربرد آن در روان­سنجی سبب شده تا برخی از نقاط ضعف نظریه کلاسیک سنجش واضح­تر و آشکارتر گردد. نظریه سوال-پاسخ رابطه پارامترهای هر سوال و توانایی افراد را با احتمال ارائه پاسخ صحیح بررسی می کند. نمرات در نظریه سوال-پاسخ هم مبتنی بر پاسخ­های آزمودنی و هم مبتنی بر پارامترهای سوالات آزمون است. در واقع احتمال بروز هر پاسخ به­عنوان تابعی از پارامترهای جداگانه هر سوال و توانایی هر شخص مدل سازی می گردد.   تحقیق حاضر به­دنبال یافتن تفاوت­های موجود بین دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ از جنبه های نظری و عملی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف تحقیق برای شناسایی تفاوت­های نظری موجود بین این دو نظریه بر اساس سوالات تحقیق و مشخص ساختن پیشرفت­ها و تحولات و مزایای نظریه سوال-پاسخ مقایسه کامل این دو نظریه انجام شد. همچنین این تحقیق به منظور یافتن تفاوت­های عملی موجود بین دو نظریه از داده های مربوط به  بخش زبان انگلیسی کنکور سراسری زبان­های خارجی استفاده نمود.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-62-fa.pdf 2009-03-15 167 197 نظریه سوال-پاسخ نظریه کلاسیک سنجش پارامترهای سوال Theoretical and Practical Comparison of Classical Test Theory and Item-Response Theory Classical test theory and item response theory are widely perceived as representing two very different measurement frameworks. Few studies have empirically examined the similarities and differences in the parameters estimated using the two frameworks. The purpose of this study was to examine how item statistics (i.e. item difficulty and item discrimination) and person statistics (i.e. ability estimates) behave under the two measurement frameworks i.e.CTTandIRT. The researchers tried to compare the two models from both theoretical and practical perspectives. For this purpose, first, a theoretical comparison of the two models was carried out then, a sample of 3000 testees taking part in the English language university entrance exam was used in order to compare the two models practically. The findings showed that person statistics from CTT were comparable with those from IRT for all three IRT models. Item difficulty indexes from CTT were comparable with those from all IRT models and especially from the one-parameter logistic (1PL) model. Item discrimination indexes from CTT were somewhat less comparable with those from IRT. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-62-en.pdf 2009-03-15 167 197 Item Response Theory (IRT) Classical Test Theory (CTT) Person statistics Item statistics Sara Jalali 1 Urmia University AUTHOR Gholam Reza Kiany 2 Tarbiat Modarress University, Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی مقابله ای عناصر احتیاط در سر مقاله های روزنامه های فارسی و انگلیسی احتیاط در سخن یکی از ابزارهای مهم زبانی است ومطالعه حاضر بر آن  بود که این ابزار زبانی را در متون  مطبوعاتی مورد مطالعه قرار دهد. در واقع هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی مقابله ای سر مقاله های روزنامه های فارسی و انگلیسی در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهت توصیف شباهتها و تفاوتها در پراکنش ترفندهای زبانی در زبانی بود. به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از آن است که سر مقاله های انگلیسی در مقایسه با سر مقاله های فارسی حاوی تعداد بیشتری از این عناصر زبانی بودند. همچنین در خصوص توزیع  عناصر احتیاط در موضوعات متفاوت نتایج تحقیق نشان داد که سر مقاله های سیاسی در مقایسه با سر مقاله های اقتصادی واجتماعی به زبان انگلیسی حاوی تعداد بیشتری از عناصر احتیاط بودند. این در حالی است که این عناصر در سر مقاله های اقتصادی بیشتر از سر مقاله های سیاسی و اجتماعی به زبان فارسی بودند.   http://ijal.khu.ac.ir/article-1-63-fa.pdf 2009-03-15 199 221 بررسی مقابله ای عناصر احتیاط سر مقاله تحلیل ژانر متون مطبوعاتی Hedging in English and Persian Editorials: A Contrastive Study The present study was conducted to examine the hedging phenomenon, an important linguistic feature which is concerned with the expression of tentativeness and possibility, in journalistic English. It specifically aimed at examining English and Persian social, economic and political newspaper editorials to describe the similarities and differences in the frequency of hedging devices in the two languages. The results revealed that English newspaper editorials enjoyed more hedges than Persian ones. Regarding topic variations, English political editorials were slightly more hedged than the economic and social ones whereas, Persian economic editorials were slightly more hedged than the political and social ones. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-63-en.pdf 2009-03-15 199 221 Contrastive analysis Editorials Genre analysis Hedging Journalistic Texts Mohammad Hasan Tahririan 1 Sheikhbahaee University, Isfahan AUTHOR Mozhdeh Shahzamani 2 Islamic Azad University, South Tehran Branch AUTHOR