OTHERS_CITABLE تاثیر روش تدریس پردازشی و روش تدریس برون داد- محور بر توانایی تفسیر و تولید ساختار سببی در زبان انگلیسی هدف از انجام این تحقیق ، مقایسه روش تدریس پردازشی (PI) ، روشی درون داد محور در آموزش گرامر زبان دوم که توسط وان پاتن (1996) ارائه شد، با نوعی روش تدریس برون داد–محور (OI) بود تا تأثیر نسبی آنها را بر توانایی فراگیران در تفسیر و تولید ساختار سببی زبان انگلیسی ارزیابی کند. برای انجام این تحقیق از طرح تحقیقی پیش آزمون– پس آزمون (تأثیر آنی و دراز مدت) استفاده شد. 151 دانشجو از 4 کلاس به طور تصادفی به 3 گروه آزمایشی PI، OI،  EI( که فقط اطلاعات صریح دریافت می کرد) و یک گروه کنترل (C) تقسیم شدند. توانایی دانشجویان بر اساس عملکردشان در انجام فعالیتهای تفسیر و تولید کنترل شده در سطح جمله سنجیده شد. مقایسه ی درون گروهی نشان داد که هر 3 گزینه ی روش تدریس در مقایسه با گروه کنترل منجر به پیشرفت دانش در هر دو نوع فعالیت تفسیر و تولید ساختار گردید اما میزان پیشرفت برای همه یکسان نبود. نتایج مقایسه ی بین گروهی با اظهارات وان پاتن در مورد برتری   PI بر OI تنا قض داشت، در حالی که PIو OI به طور یکسان از EI در فعالیتهای تفسیر ساختار بهتر عمل کردند، عملکرد گروه OI نسبت به دو گروه  PIو EI در مورد فعالیتهای تولید ساختار بالاتر بود .هیچ تفاوت معناداری بین PI و EI در مورد فعالیت های تولید وجود نداشت. همین نتایج بعد از گذشت یک ماه برای تمامی گروهها بدست آمد که نشان دهنده ی استمرار تأثیر روشهای تدریس بر توانایی تولید و تفسیر ساختار مورد نظر بود.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-50-fa.pdf 2009-09-15 1 30 تئوری پردازش درون داد فرضیه برون داد روش تدریس پردازشی روش تدریس برون داد The Effect of Processing Instruction and Output-Based Instruction on the Interpretation and Production of English Causatives This study was intended to compare processing instruction (PI), an input-based approach to L2 grammar instruction developed by VanPatten (1996), with an output-oriented type of instruction (OI) to assess their relative effects on learners' ability to interpret and produce English causatives. A pretest and posttest (immediate and delayed effects) design was used. 151 university students from four intact classes were randomly assigned to three treatment groups of PI, OI, and EI (Explicit-information-only) and one uninstructed control group (C). Students were assessed on interpretation and controlled written production tasks at the sentence level. Within-group comparisons indicated that the three instructional options, as compared to the control group, resulted in some kind of knowledge gain in both interpretation and production tasks, but the gains were not equal. The results of between-group comparisons contradicted VanPatten's claims about the superiority of PI over OI. While PI and OI were equally better than EI on interpretation tasks, OI group outperformed both PI and EI on production tasks. No significant difference was found between PI and EI on production tasks. The same results were obtained after a one-month interval, reflecting the durability of the instructional effects on the interpretation and production of the target structure. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-50-en.pdf 2009-09-15 1 30 Input processing theory Output hypothesis Processing instruction Output-based instruction Interpretation production English causatives Parviz Birjandi 1 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran AUTHOR Jamileh Rahemi 2 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE نقش آموزش، سطح توانش زبانی و خصوصیات شخصیتی در استفاده از راهبردهای ارتباطی بدنبال مجادلات صورت گرفته پیرامون آموزش راهبردهای ارتباطی و تاثیر متغیرهای مستقل بر مثمر بودن این آموزش، در این پژوهش، نخست، رابطه بین استفاده راهبردهای ارتباطی و سطح توانش زبانی و انواع راهبردهای ارتباطی مورد علاقه زبان آموزان برون گرا / درون گرا از طریق توزیع دو پرسشنامه  (CS و EPQ) بین 182 زبان آموز در سطوح مختلف (مقدماتی، قبل از متوسط و متوسط) در یک آموزشگاه خصوصی بررسی شد.  تحلیل داده ها نشان داد که هیچگونه رابطه معنا داری بین استفاده راهبردهای ارتباطی و سطح توانش زبانی وجود ندارد و هر دو گروه زبان آموزان برون گرا / درون گرا راهبردهای ارتباطی یکسانی را استفاده می کنند و تنها در استفاده از تعداد کمی از این راهبردهای ارتباطی شامل ابداع کلمه جدید، تقلید کردن، توصیف تقریبی، گرفتن تائید درک مطلب و خلاصه گویی با هم تفاوت دارند. از این رو نتیجه گیری می شود که راهبردهای ارتباطی قابل آموزش به همه زبان آموزان، صرف نظر از سطح توانش زبانی و خصوصیات شخصیتی می باشد. پیرو نتیجه حاصله تاثیر آموزش طول و تفسیر کلام، تدابیر فرصت تفکر، درخواست کمک، صرف نظر کردن از ادامه کلام بر روی ارائه شفاهی زبان آموزان در سطح مقدماتی بررسی گردید. 4 کلاس شامل زبان آموزان دختر در گروه سنی 12-17 (سه کلاس به عنوان گروههای آزمایش شامل 27 نفر و یک کلاس به عنوان گروه گواه شامل 20 دانش آموز) انتخاب گشت. آزمون مقدماتی و آزمون نهایی شامل توصیف عکس، قصه گویی، گفتن جک ضبط و تصویر برداری شد.  نتایج نشان داد که تدریس طول و تفسیر کلام، تدابیر فرصت تفکر، درخواست کمک از نظر آموزشی مفید بوده است ولیکن تاثیر مفیدی بر آموزش صرف نظر کردن از کلام مشاهده نگردید.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-51-fa.pdf 2009-09-15 31 67 سطح توانش زبانی راهبردهای ارتباطی برون گرا درون گرا On the Role of Instruction, Language Proficiency, and Personality Traits in the Use of Communication Strategies by L2 Learners Following controversies over teaching communication strategies, the present study, first, examined the impact of language proficiency and extraversion/introversion on the use of communication strategies (hereafter CSs) by administrating communication strategy questionnaire developed by the researchers on the basis of Dornyei and Scott's (1997) Inventory of Strategic Language Devices and the Persian restandardized form of EPQ to 182 students at elementary, pre-intermediate, and intermediate levels in a private English Language Institute. The One-way ANOVA and independent sample t-test analyses were performed to examine the effects of language proficiency and extraversion/introversion on the use of CSs. The analyses of the data indicated that language proficiency does not influence the use of CSs and CSs favored by introverts are similar to those favored by extraverts they only differ in the use of a few strategies. Second, the impact of teaching CSs of circumlocution, appeal for help, time-stalling devices, and message abandonment on Iranian EFL elementary students' oral performance was investigated. Four intact classes were selected (3 as the treatment groups with 27 students and 1 as the control class with 20 students). Data were collected through video/tape recording of pre and post tests of picture description, telling a story, and telling a joke and CSs were identified on the basis of Dornyei and Scott's (1997) taxonomy of CSs. The Chi-square analysis of the findings revealed that teaching circumlocution, appeal for help, and time-stalling devices are pedagogically effective.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-51-en.pdf 2009-09-15 31 67 Communication strategy Language proficiency Extroversion Introversion Shiva Kaivanpanah shkaivan@ut.ac.ir 1 University of Tehran AUTHOR Pooneh Yamouty 2 University of Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی عزت نفس از طریق یک دوره شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن در محیط آموزش زبان انگلیسی این مقاله گامی مقدماتی است به سوی رسیدن به یک دوره شناختی-عاطفی، و یا بنا به گفته فورگس(2001) یک دوره نفوذ عاطفه در استدلال، که بر روی خواندن داستانهای ناتمام تاکید دارد. با تکیه بر چنین دوره ای که داستان های ناتمام به عنوان مواد آموزشی برای اهداف اساسی تحقیق بکار گرفته شده اند، مطالعه برروی تاثیریک دوره  شناختی-عاطفی برروی عزت نفس زبان آموزان مورد تلاش واقع شده است. تحقیقات انجام شده در این زمینه رابطه مثبت بین عزت نفس از یک سو و موفقیت تحصیلی، یادگیری زبان دوم و استفاده از استراتژی های یادگیری از سوی دیگر را تاکید می کنند. این تحقیق براساس یک طرح شبه آزمایشی انجام گرفته است که در آن از روش تکرار تست استفاده شده است. هشتاد زبان آموز در گروه سنی 13 تا 15 سال که مشغول به تحصیل در آموزشگاه زبان ایران بودند در این تحقیق شرکت کردند. عزت نفس زبان آموزان از طریق آزمون عزت نفس کوپر اسمیت قبل و بعد از یک دوره به مدت 10 هفته سنجیده شد. در طول این مدت برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش داستان های ناتمام فراهم شد و از آنها خواسته شد تا خود را بجای شخصیت ها گذاشته ، پایان داستانها را به جهت نشان دادن انتخاب و احساس خود پیش بینی کنند و همچنین موضوع داستانها را نیز به تجربیات شخصی خود ارتباط دهند. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که استفاده از داستانهای ناتمام در دوره های شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن به  شرکت کنندگان کمک کرده است تا بتوانند عزت نفس خود را تقویت کنند.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-52-fa.pdf 2009-09-15 69 83 عزت نفس دوره شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن Self-Esteem and Cognitive-Affective Reading-Based Courses in an EFL Context This study presents a preliminary step towards approaching a cognitive-affective course or, in Forgas' (2001) terms, an affect into thought infusion course, which focuses on reading open-ended stories. By relying on the course in which open-ended stories were used as materials to provide the basis for the broad objectives of the study, attempts were made to investigate the impact of a cognitive affective course on learners' self-esteem. The studies in the literature empirically support the positive relationship between self-esteem on the one hand, and academic success, second language performance and language learning strategy use, on the other. This study was based on a quasi-experimental design in which Pre-test post-test method was used.  Eighty intermediate EFL students studying English at Iran Language Institute (ILI) with the age range of 13-15, participated in this study. The participants' self-esteem was measured by Coppersmith's self-esteem scale (1967) before and after a ten-week interval. Meanwhile, the participants in the experimental group were provided with open-ended stories where they were asked to empathize with characters, predict the ending of the story to reflect their own choice and feeling and also connect the themes of the stories to their own experiences. The results of covariance analyses (ANCOVA) indicated that using open-ended stories in the cognitive-affective reading-based course helped the participants improve their self-esteem. Also, this study provided the empirical evidence for the therapeutic role of the cognitive-affective reading-based course in which open-ended stories were used.   http://ijal.khu.ac.ir/article-1-52-en.pdf 2009-09-15 69 83 self-esteem Cognitive-affective reading-based course Open-ended stories Bahareh Khazaeenezhad 1 Sheikhbahaee University, Isfahan AUTHOR Mohammad Reza Talebinezhad 2 Sheikhbahaee University, Isfahan AUTHOR
OTHERS_CITABLE طرح توصیف کننده های معیارهای بارم گذاری برای ارزیابی مقاطع قابل تعریف فرآیند نگارش: توانش های نهفته در عملکرد نگارش زبان آموزان هدف مطالعۀ حاضر تهیۀ معیارهای بارم گذاری مناسب برای هر یک از مراحل قابل تعریف فرآیند نگارش و همچنین تعیین این نکته است که تا چه حد این معیارهای بارم گذاری بگونه ای پایا و معتبرمی توانند عملکرد زبان آموزان ایرانی را در تکالیف نگارشی  مقاطع دانشگاهی ارزیابی نماید. برای  فرآیند نگارش چهارمرحلۀ عملی خلق اندیشه (بارش افکار)، سرفصل نگاری، نگارش، و ویرایش تعریف گردید. نمونه های نگارش 202 نفر از دانشجویان پس از گذراندن دورۀ آموزشی مرحله به مرحله ای فرآیند نگارش جمع آوری شدند. هریک از نمونه های جمع آوری شده شامل تمام دست نوشته های دانشجویان بود که در هریک از مراحل نگارش تولید نموده بودند. این نمونه ها را سه بارم گذار مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار دادند تا ویژگی های خاص آنها که نشانگر نقاط ضعف و قوّت هریک از دست نوشته ها  باشد تعیین گردد. آنگاه، دست نوشته های دانشجویان بر اساس کیفیّت نگارش در چهار سطح بسیار خوب، خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند. هر یک از ویژگیهای تعریف شده در قالب جملات و عبارات توصیف گردیدند، بطوریکه هر جمله  توصیف کنندۀ عملکرد دانشجو در سطح مورد نظر باشد. مجموعۀ این عبارات توصیفی معیارهای بارم گذاری را برای هریک از مراحل نگارش تشکیل دادند. بدین ترتیب چهار معیار بارم گذاری  به نام های بارش افکار، سرفصل نگاری ، نگارش و ویرایش برای مراحل فرآیند نگارش بدست آمد. سه بارم گذار با استفاده از این معیار های بدست آمده اقدام به تصحیح 202 نمونۀ جمع آوری شده از دانشجویان نمودند.در مرحلۀ دوّم این مطالعه، نمراتی که با استفاده از این معیارهای بارم گذاری بدست آمد، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان پایایی بسیار بین بارم گذاران (895/0) نشان داد که این معیارهای بارم گذاری میتوانند نتایج باثبات و پابایی را ایجاد نمایند. تحلیل واریانس (ANOVA) نشان داد که تفاوت آماری معنی داری میان نمرات سه بارم گذار وجود ندارد. تحلیل عاملی نشان داد که حداقل میتوان سه سازه –دانش زبانی، توانایی برنامه ریزی، وتوانایی خلق افکار را در نظر گرفت که زیر بنای متغیر های مورد سنجش معیار های بارم گذاری باشد. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-53-fa.pdf 2009-09-15 85 116 ارزیابی نگارش معیارهای بارم گذاری بارش افکار سرفصل نگاری نگارش ویرایش Developing Rating Scale Descriptors for Assessing the Stages of Writing Process: The Constructs Underlying Students’ Writing Performances The purpose of the present study was to develop appropriate scoring scales for each of the defined stages of the writing process, and also to determine to what extent these scoring scales can reliably and validly assess the performances of EFL learners in an academic writing task. Two hundred and two students’ writing samples were collected after a step-by-step process oriented essay writing instruction. Four stages of writing process – generating ideas (brainstorming), outlining (structuring), drafting, and editing – were operationally defined. Each collected writing sample included student writers’ scripts produced in each stage of the writing process. Through a detailed analysis of the collected writing samples by three raters, the features which highlighted the strong or weak points in the student writers’ samples were identified, and then the student writers’ scripts were categorized into four levels of performance. Then, descriptive statements were made for each identified feature to represent the specified level of performance. These descriptive statements, or descriptors, formed rating scales for each stage of the writing process. Finally, four rating sub-scales, namely brainstorming, outlining, drafting, and editing were designed for the corresponding stages of the writing process. Subsequently, the designed rating scales were used by the three raters to rate the 202 collected writing samples. The scores thus obtained were put to statistical analyses. The high inter-rater reliability estimate (0.895) indicated that the rating scales could produce consistent results. The Analysis of Variance (ANOVA) indicated that there was no significant difference among the ratings created by the three raters. Factor analysis suggested that at least three constructs, –language knowledge, planning ability, and idea creation ability – could possibly underlie the variables measured by the rating scale.   http://ijal.khu.ac.ir/article-1-53-en.pdf 2009-09-15 85 116 Writing assessment Rating scales Brainstorming Outlining Drafting Editing Parviz Maftoon 1 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran AUTHOR Kourosh Akef 2 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه و کاربرد صحیح گرامر تحقیق حاضر در مورد نقش رویکرد «تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه» در یادگیری دانش گرامری (زمان حال و استمراری) و توانایی استفاده از این دانش در بافت نوشتاری زبان می‌باشد. در این راستا، سه گروه آزمایشی در معرض سه شیوه متفاوت قرار گرفتند. در به کارگیری روش «تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه» توجه به فرم، معنی و کاربرد نکات گرامری توام با توجه بر توانایی‌ها و علایق یادگیرنده صورت گرفت. در روش «تمرکز بر فرم» توجه به فرم، معنی و کاربرد به تنهایی، بدون در نظر گرفتن توانایی‌ها و علایق یادگیرنده به کار گرفته شد. در روش «تمرکز بر معنی» تأکید بر معنی صورت گرفت و از تکنیک‌های تمرکز بر فرم در جلب نظر یادگیرنده بر فرم‌های مورد نظر استفاده نشد. در گروه شاهد از روش «تمرکز بر فرم‌ها» که همان روش سنتی تدریس صریح گرامر است استفاده شد. در یک مطالعه شبه تجربی که شامل 218 زبان آموز دانشگاهی می باشد نتایج تحقیق بر اساس دو نوع تست مستقیم و غیر مستقیم نشان داد که تفاوت معنی داری در بین گروهها از نظر کسب دانش گرامری (بر اساس تست غیر مستقیم چهارجوابی) وجود ندارد اما از نظر توانایی استفاده از دانش گرامری در بافت نوشتاری زبان (بر اساس تست مستقیم نوشتاری) فرق معنی داری بین گروه «تمرکز بر فرم بر اساس هوش چندگانه» و گروههای دیگر وجود دارد. نتایج حاصله نشانگر این است که جهت ایجاد توانایی در زبان آموز برای کاربرد صحیح گرامر در بافت نوشتاری زبان،  در نظر گرفتن بصیرت حاصله از هوش چندگانه در کنار تمرکز بر فرم بسیار مهم است. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-54-fa.pdf 2009-09-15 117 136 نظریۀ هوش چندگانه تمرکز بر فرم تمرکز بر معنی تمرکز بر فرم‌ها تست مستقیم تست غیر مستقیم Multiple Intelligence-based Focus on Form and Iranian EFL Learners\' Accurate Use of Grammar This study examined the effect of Multiple Intelligence-based Focus on Form on enabling EFL learners to develop both the grammatical knowledge of the target structures (simple present and present progressive) and the ability to use it in written language context. Three different treatments were employed in three experimental groups: Multiple Intelligence-based Focus on Form (MI-FoF) focused on form, meaning, and use, along with learners' strengths and interests in language learning Focus on Form (FoF) focused on form, meaning, and use Focus on Meaning (FoM) focused on meaning. The control group, Focus on FormS (Fs), focused on explicit grammar instruction. In an intact group design, involving 218 university students, the outcome of the study, based on both direct (multiple choice questions) and indirect (free composition) types of tests, indicated that the performance of the participants didn’t differ significantly in the four groups in the indirect type of test but the performance of the MI-FoF differed significantly from the other groups in the direct type of test. This result can be attributed to the integration of MI into FoF, which enabled learners to engage in meaningful tasks actively, which, in turn, suggests that insights provided by MI can be very decisive in implementing FoF.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-54-en.pdf 2009-09-15 117 136 Multiple Intelligences Theory Focus on Form Focus on Meaning Focus on FormS Direct Test Indirect Test Mahnaz Saeidi 1 Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz AUTHOR
OTHERS_CITABLE ویرایش و بازسازی متن در نگارش متون علمی-توضیحی وداستان روایی دانشجویان زبان انگلیسی با تکیه بر آموزش فرم محور و فعالیت گروهی در تحقیق حاضر تاثیر آموزش فرم محور و فعالییت گروهی شامل ویرایش گروهی متن و بازسازی متن بر روی نگارش علمی-توضیحی وداستان روایی 60 تن از دانشجویان دو سال آخر رشته زبان انگلیسی در دو گروه شاهد و آزمایش مورد بررسی قرار گرفت. این دانشجویان به گروهای جفتی تقسیم شدند و در هر گروه دو نفره یک نفر با انگلیسی بهتر و بالاتری قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش فرم محور تاثیر بهتری بر دستور آنها (در سطح دستور ساده) داشته و کار گروهی تاثیر معنا داری در افراد با بسندگی زبانی بالاتر می گذارد. اینکه نگارش متون داستان روایی مشکل تر از متون علمی-توضیحی می باشد به پیجیده تربودن این نوع ژانر زبانی نسبت به نوع علمی-توضیحی از لحاظ فرایند شناختی و زبانی دلالت دارد که به همین سبب توصیه می گردد معلمان و استادان نگارش توجه بیشتری به این نوع ژانر داشته باشند. http://ijal.khu.ac.ir/article-1-55-fa.pdf 2009-09-15 137 155 نگارش انگلیسی متون علمی-توضیحی وداستان روایی ویرایش گروهی بازسازی متن آموزش فرم محور Text Editing and Reconstructing in EFL Writings of Narrative and Exposition: A Study in Form-focused Approach The current literature on second language pedagogy promotes a return to some form-focused instruction where collaborative tasks are encouraged.  This study reports on the impact of form-focused instruction and peer revision (text-editing collaborative task)on subjects’ final performance in second language writing in two rhetorical modes of narrationand exposition produced by 60 junior and senior students of English divided equally into the controlled and experimental groups. The results confirmed that form-focused instruction has a better impact on simple than complex grammatical elements. The study also confirmed the significant effect of the form-focused instruction on the inter-lingual errors, and it revealed some positive effects of collaborative task especially on more proficient learners. The findings also disclosed that different processes are involved in editing as well as reconstructing expository and narrative genres. The fact that writing narrative texts was more demanding than the exposition for the learners implies the complexity of this genre in terms of cognitive processing and linguistic presentation, hence a more involvement of writing teachers on this genre is recommended.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-55-en.pdf 2009-09-15 137 155 Writing Form-focused instruction Text-editing Collaborative task Exposition Narrative Hossein Shokouhi 1 Shahid Chamran University, Ahvaz AUTHOR Zahra Alishahi 2 Shahid Chamran University, Ahvaz AUTHOR
OTHERS_CITABLE مهندسی هوش هیجانی زبان آموزان از طریق تفکر فازی و مهندسی هیجان از بین رویدادهای قابل ملاحظه در طول تاریخ فعالیت ها و تحقیقات در حوزه روان شناسی و روان شناسی زبان می توان به ﭘیدایش نظریه بحث انگیز هوش هیجانی در اواسط دهه 90 میلادی اشاره کرد. هر چند متعاقب ظهور این رشته، مطالعات متعددی از جانب بسیاری از رشته های مرتبط با آن در راستای کشف ماهیت واقعی این زمینه علمی نوین به انجام رسید، هنوز به نظر می رسد در تحقیقات مرتبط با یادگیری زبان دوم برخی از جنبه های هوش هیجانی آنطور که باید و شاید مورد توجه کافی قرار نگرفته اند. به نظر می رسد یکی از این جنبه های نسبتا نادیده انگاشته شده بررسی تاثیر روش های مداخله گر در ﭘیشبرد هوش هیجانی فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم باشد. لذا تحقیق حاضر بر آنست که با استفاده از دو روش ابداعی و نوین تفکر فازی و سِیف (روش ابراز احساسات از طریق علائم) تا حد امکان به ﭘر کردن خلا موجود در این زمینه ﺑﭙردازد. یافته های تحقیق حاکی از بروز تغییراتی عمده ای در سطح هوش هیجانی یادگیرندگان و در بخشهای وﻳﮊه ای از آزمون هوش هیجانی بارآن میباشد که به نظر می رسد حاصل تیمار اعمال شده در مورد آزمودنی های دو گروه تجربی باشد.  http://ijal.khu.ac.ir/article-1-56-fa.pdf 2009-09-15 157 177 هوش هیجانی آزمون هوش هیجانی بارآن تفکر فازی نشانه شناسی سِیف (روش ابراز احساسات از طریق علائم) Enhancing EFL Learners\' Emotional Intelligence through Fuzzy Thinking and Emotional Engineering Among the major milestones in the history of psychological attempts and psycholinguistic investigations lies the inception and outbreak of the contentious field of emotional intelligence in the mid 1990s. Although subsequent to its advent a profusion of diverse probes from several neighboring disciplines have been devoted to disentangling the true nature of this rather avant-garde doctrine, some aspects of EQ still seem to have been given scant attention in L2 learning research. One such partially neglected facet is thought to be the investigation of the role of intervention studies in enhancing EFL learners’ emotional intelligence. Thus, the present study aims to somehow bridge this ostensible gap in the literature on the issue by resorting to two innovative techniques of fuzzy thinking and SAFE (Sign-Assisted Feeling Expression). The results gained point to significant leaps in EFL learners’ level of emotional intelligence with regard to some particular subscales of Bar-On's EQ-i which are attributable to the effect of treatment on participants.        http://ijal.khu.ac.ir/article-1-56-en.pdf 2009-09-15 157 177 Emotional Intelligence Bar-On s EQi Fuzzy thinking Semiotics SAFE Zia Tajeddin zia_tajeddin@yahoo.com 1 Allameh Tabataba'i University, Tehran AUTHOR Parviz Alavinia 2 Allameh Tabataba'i University, Tehran AUTHOR