Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
23
1
online
1
fulltext
fa
آگاهی دادن یا سرگرم کردن: ترکیبی متضاد در مراودات جدی علمی
Inform and entertain: An oxymoron in serious science communication
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:Times New Roman,serif;">مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ماهیت راهبردهای کلامی اعضای جامعه ی دانشگاهی برای به اشتراک گذاری دانش تخصصی خود با دو گروه متخصصان و مردم عامه انجام گرفته است. بدین منظور، پیکره ای شامل 40 مقاله ی علمی تخصصی و 40 مقاله ی علمی عمومی به شکل تصادفی از چهار مجله ی تخصصی و چهار مجله ی عمومی و روزنامه در حوزه ی تغذیه انتخاب شدند. نظریه ی ارزیابی (مارتین و وایت، 2005) به عنوان چارچوبی برای بررسی کاربرد ترغیب کننده ی زبان برای تحلیل داده ها به کار گرفته شد. نتایج حاکی از شباهت ها و تفاوتهای چشمگیری از نظر بکارگیری ابزارهای ارزیابی بود. یافته ها می تواند نشان دهد که برای توسعه ی جامعه ی باسواد از نظر علمی، دانشمندان باید ابزارهای متعددی را بکار برند تا یافته های علمی را به شیوه ای آگاهی بخش و جذاب برای مخاطب عامه ارائه نمایند. نتایج می تواند برای دوره های انگلیسی با اهداف دانشگاهی، کاربردهای زیادی داشته باشد تا با آشنایی فراگیران این دوره ها با این ارکان کلامی، توانایی درک و تولید متون علمی در سطوح مختلف تخصصی در مقیاس بین المللی را در میان این گروه از دانشمندان آتی ایجاد نمود.</span>
The current study aimed to explore the nature of discursive strategies academics would use to share their specialist knowledge to both specialists and non-specialists. To this end, a corpus of 40 academic research articles and 40 popular science articles were randomly selected from the archive of four English international peer-reviewed journals and four English popular magazines and newspapers in the field of Nutrition. Appraisal Theory (Martin & White, 2005), a discourse framework to examine evaluative and/or persuasive language, was used to analyze the data. The results revealed significant areas of similarity and difference in terms of certain discursive elements leading to discernible degrees of persuasion. The findings imply that in order to develop a scientifically literate society, scientists should appeal to diverse discourse resources to provide the public with their findings in an informative and entertaining way. The results of the study carry some pedagogical implications for EAP courses held in EFL settings since being able to both comprehend and produce scientific texts of different professional levels at international scale seems to be a requirement for the future scientists.
مقالات علمی تخصصی, مقالات علمی عمومی, عمومی سازی علم, نظریه ارزیابی, نوشتار ارزیابی کننده, ترغیب
Academic research articles, Popular science articles, Science popularization Appraisal Theory, Evaluative writing, Persuasion.
109
142
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1215-3&slc_lang=fa&sid=1
Mavadat
Saidi
مودت
سعیدی
10031947532846001973
10031947532846001973
No
Esmat
Babaii
عصمت
بابایی
babai@khu.ac.ir
10031947532846001974
10031947532846001974
Yes