Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
14
2
online
1
fulltext
fa
قابلیت دسترسی متفاوت دانش آگاهانه و غیر آگاهانه ی دستور زبان انگلیسی برای مهارت بسندگی دانشجویان رشته ی زبان انگلیسی
Differential Accessibility of Implicit and Explicit Grammatical Knowledge to EFL Learners' Language Proficiency
پژوهشي
Research
با توجه به آینده بکارگیری یک سیستم یادگیری دوگانه، آگاهانه و غیر آگاهانه، در تئوری ها و پژوهش های<br>زبان دوم، الیس ( 2006 ) بر این باور است که بررسی های بیشتر پیرامون چنین تمایزی برای مدل سازی و<br>دریافت بهتر مهارت بسندگی زبان دوم و توانایی اندازه گیری و سنجش آن مفید و حائز اهمیت است. این<br>پژوهش قابلیت دسترسی متفاوت دانش آگاهانه و غیر آگاهانه دستور زبان را برای مهارت بسندگی<br>دانشجویان زبان انگلیسی بررسی کرده است. شرکت کنندگان در این مطالعه 160 دانشجوی زبان انگلیسی<br>بودند که در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه شهرکرد تحصیل می کردند. مجموعه ای از<br>آزمونها شامل آزمون سنجش صحت قواعد دستور زبان با مدت زمان محدود و همین آزمون بصورت<br>تشریحی و بدون مدت زمان خاص و نیز آزمون تافل برای جمع آوری اطلاعات استفاده شدند. مجموعه ای<br>از آزمونهای سنجش ضریب همبستگی برای بررسی سهم های دو دانش آگاهانه و غیر آگاهانه دستور زبان<br>در آزمون تافل و بخشهای مختلف تافل محاسبه شدند. نتایج بدست آمده هیچگونه همبستگی آماری حائز<br>اهمیتی بین نمرات دانش غیرآگاهانه و نمرات آزمون تافل نشان نداد، اما همبستگی خوبی بین نمرات دانش<br>آگاهانه و نمرات آزمون تافل دیده شد. همچنین رابطه متوسطی بین دانش آگاهانه و اجزای مهارت بسندگی<br>وجود داشت. اما هیچ رابطه ای بین دانش غیرآگاهانه و اجزای تشکیل دهنده مهارت بسندگی دیده نشد.<br>همچنین آزمون استاندارد رگرسیون نشان داد که دانش آگاهانه دستور زبان توانست مهارت بسندگی این<br>دانشجویان را در زبان انگلیسی بهتر پیش بینی کند. با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد یادگیری<br>دانش آگاهانه دستور زبان انگلیسی در جاهایی که انگلیسی، زبانی خارجی محسوب می شود ضروری است و<br>احتیاج به بررسی بیشتری دارد بویژه زمانی که هدف اولیه کسب مهارت بسندگی شناختی آکادمیک است.
Considering the future of the application of a dual explicit-implicit learning system to the L2 theory and research, Ellis (2006) argues that further investigation of the distinction is useful for modeling, understanding, and measuring second language proficiency. This study explored the differential accessibility of EFL learners' explicit and implicit grammatical knowledge to their language proficiency. The participants were 160 EFL graduate and undergraduate students at Shahrekord University (Iran). A test battery including a timed grammaticality judgment test (GJT), an untimed GJT, and a TOEFL was used to gather the data. A set of correlation coefficients was computed to explore the contributions of implicit and explicit grammatical knowledge to the TOEFL and its sub-components. The results showed that there was no statistically significant correlation between the EFL learners' implicit grammatical knowledge and their TOEFL (sub-components) scores, but there was a strong relationship between the EFL learners' explicit grammatical knowledge and their general proficiency. A medium relationship also existed between the explicit knowledge and the TOEFL sub-components. Then, a Standard Multiple Regression demonstrated that explicit knowledge better predicted the EFL learners' general L2 proficiency. The results suggest that learning explicit grammatical knowledge is necessary in EFL contexts and needs much more consideration when the primary focus is on the cognitive academic language proficiency or skills.
دانش آگاهانه و غیر آگاهانه ی دستور زبان انگلیسی , مهارت بسندگی زبان دوم , قابلیت دسترسی متفاوت ,
Implicit explicit grammatical knowledge , General language proficiency , Differential accessibility ,
111
143
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-70&slc_lang=fa&sid=1
Azizullah
Mirzaei
عزیزاالله
میرزایی
mirzaei-a@lit.sku.ac.ir
1003194753284600151
1003194753284600151
Yes
Shahrekord University
دانشگاه شهرکرد
Masoud
Rahimi Domakani
مسعود
رحیمی دومکانی
rahimi@lit.sku.ac.ir
1003194753284600152
1003194753284600152
No
Shahrekord University
دانشگاه شهرکرد
Zari
Shakerian
زری
شاکریان
zarishakerian@yahoo.com
1003194753284600153
1003194753284600153
No
Shahrekord Univeristy
دانشگاه شهرکرد