Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
14
2
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل کاهنده انگیزه در یادگیری زبان دوم
An Investigation into Sources of Demotivation in Second Language Learning
پژوهشي
Research
این تحقیق به بررسی منابع اصلی کاهنده انگیزه دانش آموزان ایرانی در یادگیری زبان دوم و سنجش رابطه<br>بین کاهش انگیزه و جنسیت و مقطع تحصیلی دانش آموزان می پردازد. به منظور یافتن عوامل اصلی<br>کاهنده انگیزه پرسشنامه ای با 32 سوال پنج گزینه ای تدوین و توسط 327 دانش آموز دختر و پسر تکمیل<br>شد. به منظور بررسی عوامل اساسی پرسشنامه تحلیل عامل اکتشافی انجام شد. بر اساس نتایج پنج دسته از<br>عوامل کاهنده انگیزه شناسایی شدند: مطالب مواد و امکانات اموزشی، نگرش نسبت به جامعه انگلیسی زبان،<br>معلم، تجربه شکست، نگرش نسبت به یادگیری زبان دوم. به منظور بررسی عوامل کاهنده انگیزه در رابطه<br>با جنسیت و مقطع آموزشی دانش آموزان دو تحلیل واریانس یک طرفه انجام شدند. یافته ها تفاوت<br>معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر در مورد سه عامل کاهنده انگیزه نشان دادند. تفاوت معناداری بین<br>دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف نسبت به سه عامل کاهنده انگیزه مشاهده شد. در پایان، یک<br>تحلیل واریانس چند متغیره به منظور بررسی تفاوتهای بین دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع تحصیلی<br>یکسان در مورد عوامل کاهنده انگیزه انجام شد. تفاوت معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع<br>تحصیلی مختلف نسبت به همه عوامل کاهنده انگیزه جز یک مورد یافته شد.
This study investigated the main sources of Iranian students' demotivation in L2 learning and examined demotivation in relation to students' gender and level of education. To find the major demotivating factors, a questionnaire consisting of 32 items was developed and completed by 327 students. An exploratory factor analysis was conducted to explore the factorial structure of the questionnaire. Based on the results, five categories of demotivating factors were identified: Learning Contents, Materials, and Facilities, Attitude towards English Speaking Community, The Teacher, Experience of Failure, and Attitude towards Second Language Learning. To examine demotivating factors in relation to students' gender and educational level, two one-way analyses of variance were run. The results indicated significant differences between male and female students in terms of three demotivating factors. Significant differences were observed between students at different levels of education with regard to the three demotivating factors. Finally, a multivariate analysis of variance was performed to examine demotivating factors in relation to students' gender and educational level. Significant differences were found between male and female students across educational levels in terms of all demotivating factors except one.
کاهش انگیزه , انگیزه , عوامل کاهنده انگیزه , یادگیری زبان دوم ,
Demotivation , Motivation , Demotivating factors , Second language learning ,
89
110
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-58&slc_lang=fa&sid=1
Shiva
Kaivanpanah
شیوا
کیوان پناه
shkaivan@ut.ac.ir
1003194753284600127
1003194753284600127
Yes
Tehran University
دانشگاه تهران
Zahra
Ghasemi
زهزا
قاسمی
1003194753284600128
1003194753284600128
No