RT - Journal Article T1 - Self-Esteem and Cognitive-Affective Reading-Based Courses in an EFL Context JF - ijla YR - 2009 JO - ijla VO - 12 IS - 2 UR - http://ijal.khu.ac.ir/article-1-52-fa.html SP - 69 EP - 83 K1 - self-esteem K1 - Cognitive-affective reading-based course K1 - Open-ended stories AB - این مقاله گامی مقدماتی است به سوی رسیدن به یک دوره شناختی-عاطفی، و یا بنا به گفته فورگس(2001) یک دوره نفوذ عاطفه در استدلال، که بر روی خواندن داستانهای ناتمام تاکید دارد. با تکیه بر چنین دوره ای که داستان های ناتمام به عنوان مواد آموزشی برای اهداف اساسی تحقیق بکار گرفته شده اند، مطالعه برروی تاثیریک دوره  شناختی-عاطفی برروی عزت نفس زبان آموزان مورد تلاش واقع شده است. تحقیقات انجام شده در این زمینه رابطه مثبت بین عزت نفس از یک سو و موفقیت تحصیلی، یادگیری زبان دوم و استفاده از استراتژی های یادگیری از سوی دیگر را تاکید می کنند. این تحقیق براساس یک طرح شبه آزمایشی انجام گرفته است که در آن از روش تکرار تست استفاده شده است. هشتاد زبان آموز در گروه سنی 13 تا 15 سال که مشغول به تحصیل در آموزشگاه زبان ایران بودند در این تحقیق شرکت کردند. عزت نفس زبان آموزان از طریق آزمون عزت نفس کوپر اسمیت قبل و بعد از یک دوره به مدت 10 هفته سنجیده شد. در طول این مدت برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش داستان های ناتمام فراهم شد و از آنها خواسته شد تا خود را بجای شخصیت ها گذاشته ، پایان داستانها را به جهت نشان دادن انتخاب و احساس خود پیش بینی کنند و همچنین موضوع داستانها را نیز به تجربیات شخصی خود ارتباط دهند. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که استفاده از داستانهای ناتمام در دوره های شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن به  شرکت کنندگان کمک کرده است تا بتوانند عزت نفس خود را تقویت کنند.  LA eng UL http://ijal.khu.ac.ir/article-1-52-fa.html M3 ER -