:: دوره 11، شماره 2 - ( 6-1387 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 50-23 برگشت به فهرست نسخه ها
فعالیت آموزشی به عنوان طرح عملیاتی و فعالیت آموزشی به عنوان فرآیند اجرا: بازنگری در نقش معلم در اجرای فعالیت های آموزشی
محمد رضا عنانی سراب
چکیده:   (8292 مشاهده)
فعالیت آموزشی به عنوان وسیله ای آموزشی و پژوهشی در اصل برای دسترسی به داده های ذهنی ثبت نشده به عنوان شاهدی بر فرآیند های زبان نینابینی یا به عنوان وسیله ای برای به چالش کشیدن منابع شناختی و زبانی جهت رسیدن به نتایج دلخواه آموزشی بکار می رفت. یکی از نکات بحث انگیز کلیدی در مورد آموزش فعالیت محور تفاوتی است که بین آنچه به عنوان اهداف آموزشی فعالیت از طریق دستکاری مشخصات آن طراحی شده و آنچه نهایتا از طریق فرایند متجلی می شود وجود دارد. تفاوت بین ایندو به باز تعریف فعالیت توسط زبان آموزان برای متناسب ساختن آن با اهداف آموزشی خود نسبت داده می شود (به هاسن فلذ 1976 و برین 1989 رجوع کنید). گرچه این تبیین میتواند تفاوت را از دیدگاه زبان آموزان بیان کند اما این بیان نقش واسطه معلم و بازتعریف آن را توسط وی برای متناسب ساختن آن با اهداف آموزشی ای که لزوما با اهداف طراحی شده توسط طراح فعالیت یکسان نیستند را نادیده می گیرد. مقاله حاضر استدلالی را برای بازنگری در نقش معلم در آموزش فعالیت محور با استفاده از داده های طبیعی برگرفته از مخزنی از دروس ضبط و پیاده شده مطرح می کند. مقاله با بحثی در مورد نکات ضمنی این بازنگری در حوزه طراحی برنامه فعالیت محور پایان می یابد. 
واژه‌های کلیدی: آموزش زبان فعالیت محور، نقش معلم، فعالیت آموزشی، فعالیت تعاملی گرامر
متن کامل [PDF 229 kb]   (2752 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1387/6/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 6-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها