:: دوره 12، شماره 2 - ( 6-1388 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 116-85 برگشت به فهرست نسخه ها
طرح توصیف کننده های معیارهای بارم گذاری برای ارزیابی مقاطع قابل تعریف فرآیند نگارش: توانش های نهفته در عملکرد نگارش زبان آموزان
پرویز مفتون ، کوروش عاکف
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (7518 مشاهده)
هدف مطالعۀ حاضر تهیۀ معیارهای بارم گذاری مناسب برای هر یک از مراحل قابل تعریف فرآیند نگارش و همچنین تعیین این نکته است که تا چه حد این معیارهای بارم گذاری بگونه ای پایا و معتبرمی توانند عملکرد زبان آموزان ایرانی را در تکالیف نگارشی  مقاطع دانشگاهی ارزیابی نماید. برای  فرآیند نگارش چهارمرحلۀ عملی خلق اندیشه (بارش افکار)، سرفصل نگاری، نگارش، و ویرایش تعریف گردید. نمونه های نگارش 202 نفر از دانشجویان پس از گذراندن دورۀ آموزشی مرحله به مرحله ای فرآیند نگارش جمع آوری شدند. هریک از نمونه های جمع آوری شده شامل تمام دست نوشته های دانشجویان بود که در هریک از مراحل نگارش تولید نموده بودند. این نمونه ها را سه بارم گذار مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار دادند تا ویژگی های خاص آنها که نشانگر نقاط ضعف و قوّت هریک از دست نوشته ها  باشد تعیین گردد. آنگاه، دست نوشته های دانشجویان بر اساس کیفیّت نگارش در چهار سطح بسیار خوب، خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند. هر یک از ویژگیهای تعریف شده در قالب جملات و عبارات توصیف گردیدند، بطوریکه هر جمله  توصیف کنندۀ عملکرد دانشجو در سطح مورد نظر باشد. مجموعۀ این عبارات توصیفی معیارهای بارم گذاری را برای هریک از مراحل نگارش تشکیل دادند. بدین ترتیب چهار معیار بارم گذاری  به نام های بارش افکار، سرفصل نگاری ، نگارش و ویرایش برای مراحل فرآیند نگارش بدست آمد. سه بارم گذار با استفاده از این معیار های بدست آمده اقدام به تصحیح 202 نمونۀ جمع آوری شده از دانشجویان نمودند.در مرحلۀ دوّم این مطالعه، نمراتی که با استفاده از این معیارهای بارم گذاری بدست آمد، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان پایایی بسیار بین بارم گذاران (895/0) نشان داد که این معیارهای بارم گذاری میتوانند نتایج باثبات و پابایی را ایجاد نمایند. تحلیل واریانس (ANOVA) نشان داد که تفاوت آماری معنی داری میان نمرات سه بارم گذار وجود ندارد. تحلیل عاملی نشان داد که حداقل میتوان سه سازه –دانش زبانی، توانایی برنامه ریزی، وتوانایی خلق افکار را در نظر گرفت که زیر بنای متغیر های مورد سنجش معیار های بارم گذاری باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی نگارش، معیارهای بارم گذاری، بارش افکار، سرفصل نگاری، نگارش، ویرایش
متن کامل [PDF 290 kb]   (2742 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1388/6/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 6-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها