[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
ju صاحب امتیاز
دانشگاه خوارزمی
ju مدیر مسئول
Prof. Fazel Asadi Amjad
ju سردبیر
Dr. Hossein Talebzadeh
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 27، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 4-4 برگشت به فهرست نسخه ها
A Contrastive Analysis of Linguistic Imperialism in Iranian & Lebanese TEFL Textbooks
Mohammad Reza Tousinasrabadi ، Navid Rasouli Azar
English language department, Farhangian University, TehranT Iran
چکیده:   (130 مشاهده)

The dominance of English as a global lingua franca has significantly influenced educational materials worldwide, often reflecting underlying patterns of linguistic imperialism. This study conducts a comparative analysis of TEFL textbooks from Iran and Lebanon to examine how cultural, linguistic, and ideological content is represented. Using Content Analysis, the research highlights stark contrasts between the Prospect Series, which is fully localized to Iranian cultural and ideological values, and the Themes Series, which incorporates a mix of Western, localized, and neutral content. Quantitative findings reveal that the Prospect Series avoids any form of linguistic or cultural imperialism, while the Themes Series contains a significant proportion (40%) of imperialistic themes, overshadowing localized content. The results underscore the divergent educational philosophies of the two countries, with implications for policy and pedagogy in developing culturally inclusive TEFL materials. The study contributes to the understanding of linguistic imperialism and offers actionable insights for creating balanced educational resources.

واژه‌های کلیدی: Moral Values، ELT، Vision، New Bridges.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/9 | پذیرش: 1404/5/9 | انتشار: 1404/5/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tousinasrabadi M R, Rasouli Azar N. A Contrastive Analysis of Linguistic Imperialism in Iranian & Lebanese TEFL Textbooks. IJAL 2024; 27 (1) :4-4
URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-3247-fa.html

Tousinasrabadi Mohammad Reza، Rasouli Azar Navid. A Contrastive Analysis of Linguistic Imperialism in Iranian & Lebanese TEFL Textbooks. نشریه زبانشناسی کاربردی. 1403; 27 (1) :4-4

URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-3247-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of Applied Linguistics
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4704