:: دوره 23، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 82-56 برگشت به فهرست نسخه ها
محیط‌های یادگیری: بررسی ابعاد روانسنجی یک ابزار اندازه‌گیری در بافت کلاس زبان
سعید نورزاده ، جلیل فتحی ، مجید سلطانی مقدم
چکیده:   (1724 مشاهده)
هدف این مطالعه گردآوری شواهدی دال بر اعتبار سازه پرسشنامه "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" در بافت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ایران می­باشد. گرچه حوزه آموزش زبان ادعاهایی درباره نقش محیط­های یادگیری زبان (به­ویژه کلاس) در فراگیری و استفاده از زبان دوم داشته است، اما ابزاری روا و پایا به منظور بررسی درستی این ادعاها برای معلمان و پژوهشگران فراهم نیاورده است. به منظور تحقق این هدف، در مطالعه حاضر، از نمونه­ای شامل 607 فراگیر زبان انگلیسی ایرانی در هر دو بافت دانشگاه و مؤسسه درخواست شد که پرسشنامه  "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" را تکمیل نمایند. سپس داده­های گردآوری شده به منظور اعتبارسنجی سازه پرسشنامه مورد تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی قرار گرفت. نتایج نشان داد که حذف یک عامل و چندین گویه از نسخه اصلی پرسشنامه ویژگی­های روان­سنجی آن را بهبود می­بخشد و بنابراین اعتبار پرسشنامه با شش عامل تایید گردید. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه در بافت­های آموزش (دانشگاه و مؤسسه) تغییرناپذیر است. در ادامه اهمیت این یافته­ها برای پژوهش در محیط­های یادگیری زبان بحث و بررسی و پیشنهادهایی برای مطالعات اعتبارسنجی بیشتر ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: محیط‌های یادگیری زبان، پرسشنامه "، چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است"، تحلیل عاملی، تغییرناپذیری اندازه گیری
متن کامل [PDF 761 kb]   (563 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/12/9 | انتشار: 1401/8/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها