[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
ju صاحب امتیاز
دانشگاه خوارزمی
ju مدیر مسئول
Prof. Mahmood Reza Atai
ju سردبیر
Prof. Mahmood Reza Atai

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 23، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 82-56 برگشت به فهرست نسخه ها
محیط‌های یادگیری: بررسی ابعاد روانسنجی یک ابزار اندازه‌گیری در بافت کلاس زبان
سعید نورزاده ، جلیل فتحی ، مجید سلطانی مقدم
چکیده:   (1649 مشاهده)
هدف این مطالعه گردآوری شواهدی دال بر اعتبار سازه پرسشنامه "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" در بافت آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ایران می­باشد. گرچه حوزه آموزش زبان ادعاهایی درباره نقش محیط­های یادگیری زبان (به­ویژه کلاس) در فراگیری و استفاده از زبان دوم داشته است، اما ابزاری روا و پایا به منظور بررسی درستی این ادعاها برای معلمان و پژوهشگران فراهم نیاورده است. به منظور تحقق این هدف، در مطالعه حاضر، از نمونه­ای شامل 607 فراگیر زبان انگلیسی ایرانی در هر دو بافت دانشگاه و مؤسسه درخواست شد که پرسشنامه  "چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است" را تکمیل نمایند. سپس داده­های گردآوری شده به منظور اعتبارسنجی سازه پرسشنامه مورد تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی قرار گرفت. نتایج نشان داد که حذف یک عامل و چندین گویه از نسخه اصلی پرسشنامه ویژگی­های روان­سنجی آن را بهبود می­بخشد و بنابراین اعتبار پرسشنامه با شش عامل تایید گردید. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه در بافت­های آموزش (دانشگاه و مؤسسه) تغییرناپذیر است. در ادامه اهمیت این یافته­ها برای پژوهش در محیط­های یادگیری زبان بحث و بررسی و پیشنهادهایی برای مطالعات اعتبارسنجی بیشتر ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: محیط‌های یادگیری زبان، پرسشنامه "، چه اتفاقی در این کلاس در حال رخ دادن است"، تحلیل عاملی، تغییرناپذیری اندازه گیری
متن کامل [PDF 761 kb]   (530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/12/9 | انتشار: 1401/8/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourzadeh S, Fathi J, Soltani Moghaddam M. Learning environments: investigating the psychometrics of a measurement instrument in the language classroom context. Journal title 2020; 23 (1) :56-82
URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-3077-fa.html

نورزاده سعید، فتحی جلیل، سلطانی مقدم مجید. محیط‌های یادگیری: بررسی ابعاد روانسنجی یک ابزار اندازه‌گیری در بافت کلاس زبان. عنوان نشریه. 1399; 23 (1) :56-82

URL: http://ijal.khu.ac.ir/article-1-3077-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Iranian Journal of Applied Linguistics
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645