Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
12
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه نظری و عملی دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ
Theoretical and Practical Comparison of Classical Test Theory and Item-Response Theory
پژوهشي
Research
نظریه کلاسیک سنجش علیرغم شهرت و کاربرد گسترده اش دارای نقاط ضعفی می باشد که مفید بودن آن را به عنوان پایه ای برای سنجش در دنیای مدرن دچار مشکل می سازد. گسترش فناوری کامپیوتری و توسعه کاربرد آن در روانسنجی سبب شده تا برخی از نقاط ضعف نظریه کلاسیک سنجش واضحتر و آشکارتر گردد. <br>نظریه سوال-پاسخ رابطه پارامترهای هر سوال و توانایی افراد را با احتمال ارائه پاسخ صحیح بررسی می کند. نمرات در نظریه سوال-پاسخ هم مبتنی بر پاسخهای آزمودنی و هم مبتنی بر پارامترهای سوالات آزمون است. در واقع احتمال بروز هر پاسخ بهعنوان تابعی از پارامترهای جداگانه هر سوال و توانایی هر شخص مدل سازی می گردد. <br>تحقیق حاضر بهدنبال یافتن تفاوتهای موجود بین دو نظریه کلاسیک سنجش و سوال-پاسخ از جنبه های نظری و عملی می باشد. به منظور دستیابی به این هدف تحقیق برای شناسایی تفاوتهای نظری موجود بین این دو نظریه بر اساس سوالات تحقیق و مشخص ساختن پیشرفتها و تحولات و مزایای نظریه سوال-پاسخ مقایسه کامل این دو نظریه انجام شد. همچنین این تحقیق به منظور یافتن تفاوتهای عملی موجود بین دو نظریه از داده های مربوط به بخش زبان انگلیسی کنکور سراسری زبانهای خارجی استفاده نمود.
Classical test theory and item response theory are widely perceived as representing two very different measurement frameworks. Few studies have empirically examined the similarities and differences in the parameters estimated using the two frameworks. The purpose of this study was to examine how item statistics (i.e. item difficulty and item discrimination) and person statistics (i.e. ability estimates) behave under the two measurement frameworks i.e.CTTandIRT. The researchers tried to compare the two models from both theoretical and practical perspectives. For this purpose, first, a theoretical comparison of the two models was carried out then, a sample of 3000 testees taking part in the English language university entrance exam was used in order to compare the two models practically. The findings showed that person statistics from CTT were comparable with those from IRT for all three IRT models. Item difficulty indexes from CTT were comparable with those from all IRT models and especially from the one-parameter logistic (1PL) model. Item discrimination indexes from CTT were somewhat less comparable with those from IRT.
نظریه سوال-پاسخ , نظریه کلاسیک سنجش , پارامترهای سوال ,
Item Response Theory (IRT) , Classical Test Theory (CTT) , Person statistics , Item statistics ,
167
197
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-89&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Jalali
سارا
جلالی
1003194753284600189
1003194753284600189
No
Urmia University
دانشگاه ارومیه
Gholam Reza
Kiany
غلامرضا
کیانی
1003194753284600190
1003194753284600190
Yes
Tarbiat Modarress University, Tehran
دانشگاه تربیت مدرس تهران