Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1389
6
1
gregorian
2010
9
1
13
2
online
1
fulltext
fa
رابطه ی بین استفاده از راهکارهای شناختی و فراشناختی و عملکرد در آزمون خواندن و درک مطلب در زبان آموزان سطح متوسط ایرانی
Cognitive and Metacognitive Strategy Use and Second Language Reading Test Performance: The Case of Iranian Intermediate EFL Learners
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه ی بین استفاده از راهکارهای شناختی و فراشناختی توسط آزمون شوندگان و عملکرد آنها در آزمون خواندن و درک مطلب بود. پژوهشگران از ابزارهای ذیل برای جمع آوری داده های خودکاوانه و پس کاوانه از شرکت کنندگان در پژوهش استفاده کردند: (1) آزمون جندگزینه ای خواندن و درک مطلب، (2) چک لیست حاوی راهکارهای خاص که باید بلافاصله پس از انتخاب هر گزینه مورد استفاده قرارمی گرفت، (3) چک لیست حاوی راهکارهای عامتر که باید بعد از اتمام آزمون مورد استفاده قرار می گرفت. نتایج نشان داد که آزمون شوندگان از راهکارهای منتهی به پاسخ درست و راهکارهای منتهی به پاسخ نادرست استفاده کرده اند. الگوی استفاده از راهکارها نشانگر گرایش آزمون شوندگان به استفاده بیشتر از راهکار "بازگشت به متن خواندنی" به عنوان راهکاری که به پاسخ درست منتهی می شود و راهکار "حدس" به عنوان راهکاری که به پاسخ نادرست منتهی می شود می باشد. نتایج همچنین نشان می دهند که عملکرد راهکارهای دوگانه فوق هنگام مقایسه در دو آزمون ساده و مشکل متفاوت است.
The present study aimed at investigating the relationship between test takers’ cognitive and metacognitive strategy use and their second language reading test performance. The researchers employed the following instruments in order to get introspective and retrospective data from the participants: 1) a multiple-choice test on two reading passages, 2) a checklist of specific strategies for immediate introspective use after each item, 3) a questionnaire on more general strategies for retrospective use at the end of the test. The results showed that test-takers used both contributory and non-contributory strategies to get at the correct answer. The test-takers’ pattern of strategy use revealed a tendency towards the more frequent use of ‘returning to the passage’ as a contributory strategy and ‘guessing’ as a non-contributory strategy. The results also showed that the contributory and non-contributory strategies functioned differently when their use was compared across easy and difficult test passages.
راهکارهای پاسخ به آزمون , راهکارهای شناختی و فراشناختی , آزمون خواندن و درک مطلب , عملکرد در آزمون ,
Test-taking Strategies , Reading Test , Cognitive and Metacognitive Strategies , Test Performance ,
1
18
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-13&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Reza
Anani sarab
محمد رضا
عنانی سراب
100319475328460036
100319475328460036
Yes
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی تهران
Mahsa
Seif Reihani
مهسا
سیف ریحانی
100319475328460037
100319475328460037
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی تهران