Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1390
6
1
gregorian
2011
9
1
14
2
online
1
fulltext
fa
در دادههای منظورشناختی ضمنی « درخواست » توجه به ساختار کنش کلامی
Noticing Request-Realization Forms in Implicit Pragmatic Input: Impacts of Motivation and Language Proficiency
پژوهشي
Research
هدف این تحقیق بررسی آگاهی منظورشناختی-زبانی زبانآموزان در اثنای پردازش دادههای منظورشناختی<br>ضمنی و نیز ارتباط این آگاهی با توانایی زبانی و انگیزه بود. بدین منظور ارتباط بین توجه به درخواست<br>دوجملهای با سطح زبانی و انگیزه درونی و بیرونی سنجیده شد. آزمودنیهای این تحقیق شامل 121 زبان-<br>آموز سطح پیشرفته بودند که به پرسشنامه انگیزه و آزمون توانایی زبانی پاسخ دادند. در ابتدا بر اساس نتایج<br>پرسشنامه، ساختار عاملی انگیزه مشخص شد. سپس از بین این افراد، 35 زبانآموز به طور تصادفی برای<br>مرحله تجربی انتخاب شدند و درفعالیتی شرکت کردند که هدف آن توجه به ساختار درخواست بود. در<br>پایان فعالیت، این زبانآموزان در پروتکل کلامی شرکت کردند تا میزان آگاهی آنان از ساختار مورد نظر<br>سنجیده شود. نتایج نشان داد که زبانآموزان به ساختار درخواست به طور غیریکسان توجه کردند و اینکه<br>این توجه با انگیزش آنها ارتباط معنیدار داشت نه با سطح زبانی. مع هذا ارتباط توجه با انگیزه بیرونی با<br>یافتههای تاکاهاشی ( 2005 ) که مطالعه مشابهی انجام داده است مغایرت دارد. یافتههای این تحقیق دال بر<br>آن است که زبانآموزان در محیطهای مختلف دارای تمایلات انگیزشی متفاوتی برای توجه به ویژگیهای<br>منظورشناختی داده ها هستند.
This study explored EFL learners’ pragmalinguistic awareness in processing implicit pragmatic input and the extent to which their awareness of the target features was related to motivation and proficiency. It was carried out in an EFL context to explore the roles of these two variables, particularly intrinsic and extrinsic motivation, in noticing bi-clausal request forms in implicit pragmatic input. The participants in this research were 121 advanced EFL learners from a language center, participating as members of intact classes. All participants took a proficiency test and completed a motivation questionnaire in order to explore the factorial structure of motivation. Then, out of them, 35 learners were randomly selected to form the treatment group. They then took part in a noticing-the-gap activity as a treatment task. The degree of learners' awareness of the target pragmalingustic features was assessed through a respective awareness questionnaire administrated immediately after the treatment. However, the current study shows that EFL students are rather extrinsically motivated and instrumentally oriented to notice pragmalinguistic features, which is incompatible with what Takahashi reported on students’ intrinsic orientation to notice pragmaliguistics in the Japanese EFL context. This suggests that learners in different contexts have different motivational dispositions to pragmalinguistic awareness.
توجه , توانایی زبانی , انگیزه , ویژگیهای منظورشناختی-زبانی , ساختارهای درخواست دوجمله ای ,
Attention , Noticing , Proficiency , Motivation , Pragmalinguistic features , Bi-clausal request forms ,
145
171
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-88&slc_lang=fa&sid=1
Zia
Tajeddin
ضیاء
تاج الدین
zia_tajeddin@yahoo.com
1003194753284600187
1003194753284600187
Yes
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی
Saman
Ebadi
سامان
عبادی
samanebadi@gmail.com
1003194753284600188
1003194753284600188
No
Allameh Tabataba’i University
دانشگاه علامه طباطبائی