Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
16
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل ژانر محور بخش پیشنهادات برای پژوهش های بیشتر در پایان نامه های رشته زبانشناسی کاربردی در ایران
Writing Suggestions for Further Research in Iranian Applied Linguistics Theses: A Generic and Metadiscoursal Investigation
پژوهشي
Research
علیرغم اهمیت پایان نامه ها بعنوان بخش مهمی از تحصیلات تکمیلی، در سال های اخیر، بیشتر مطالعات ژانر محور بر روی مقالات تحقیقی صورت گرفته است (بانتن، 2002: سویلز، 1990). علاوه بر این، از میان مطالعات مبتنی بر راهبرد نقشی Move)) که در مورد بخش های مختلف پایان نامه های تحصیلات تکمیلی انجام شده، مطالعات بسیار کمی در مورد بخش آخر پایان نامه ها<em>، بخش پیشنهادات برای تحقیق بیشتر،</em> و تحلیل درشت ساختار آنها صورت گرفته است. بنابراین، هدف از این تحقیق، مقایسه و بررسی ژانر این بخش از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته زبانشناسی کاربردی و شناسایی علائم استعاره ای بکار برده شده در هر راهبرد و مرحله (Move/Step) می باشد. بدین منظور، مجموعا 160 <em>بخش پیشنهادات برای تحقیق بیشتر</em> پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری انتخاب و براساس الگوی پیشنهادی شامل شش راهبرد (Move) و پانزده مرحله (Step) و مدل طبقه بندی علائم استعاره ی هایلند (2005) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق، سه مرحله ی (Step) اجباری در بخش های یک، دو، و پنج ((M1S1, M2S3, M5S1 را نشان داد. همچنین، نتایج مقایسه این دو گروه حاکی از آن بود که تفاوت معنا داری در بخش های <em>توجیه تحقیق حاضر، پیشنهادات برای تکرار تحقیق، کاربردهای تحقیق، و اننتظارات محقق </em>وجود داشت. نتایج حاصله از این تحقیق می تواند برای توسعه ی سبک های بلاغی بخش بحث مفید واقع شود، و براین اساس، راهکارهای آموزشی مهمی برای متخصصان و نویسندگان تحصیلات تکمیلی بومی و غیر بومی ارائه می کند.
Academic writing has tended to focus on research articles far more than on post-graduate theses (Bunton, 2005 Swales, 1990). Of the studies based on theses, relatively little research has focused on the generic structure of <em>Suggestions for further research</em>. To supplement the sparse knowledge in this area, the current study investigated the schematic structure (i.e., moves and steps) of <em>Suggestions for further research </em>andexplored the metadiscoursal features commonly used in this section of theses. The corpus included 80 PhD dissertations and 80 MA theses from Iranian universities in applied linguistics. The moves and the corresponding steps were identified and, for a detailed analysis, Hyland’s (2005) classification of metadiscourse was used. Findings revealed four moves in this part genre, named, <em>Justification of the present study, Suggestions for repetition of the current study, Implications of the study, </em>and<em> The researcher’s hopes</em>. The MA and PhD theses showed differences in the use of them. The results can broaden the understanding of the nature and function of this part genre and the way the metadiscoursal features are realized accordingly, the study can have important implications for students’ thesis writing.
نوشتار دانشگاهی , ساختار نموداری , ویژگی های فراگفتمانی , پیشنهادات برای تحقیق بیشتر , پایان نامه , ژانر ,
Academic writing , Schematic structure , Metadiscoursal features , Suggestions for further research , Thesis , Genre ,
79
105
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-52&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Jalilifar
علیرضا
جلیلی فر
1003194753284600115
1003194753284600115
Yes
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
Payam
Shahvali
پیام
شاه ولی
1003194753284600116
1003194753284600116
No
کارشناسی ارشد از مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز