TY - JOUR T1 - On the Impacts of Gender and Personality Types on Iranian EFL Teachers’ Teaching Efficacy and Teaching Activities Preferences TT - تأثیر جنسیّت و تیپ شخصیّتی بر کارآیی آموزشی و تمایل به فعالیّت‌های آموزشی دبیران زبان انگلیسی ایران JF - ijla JO - ijla VL - 14 IS - 1 UR - http://ijal.khu.ac.ir/article-1-29-fa.html Y1 - 2011 SP - 1 EP - 22 KW - Teaching Efficacy KW - Teaching Styles KW - Personality Types KW - Language Teachers KW - gender N2 - مکتب ‌های یادگیری با ویژگی‌های شخصیّتی افراد ارتباط دارند (براون، 2003؛ کلب،1984).کارآیی آموزش معلّم (بندورا،1997، 1977،1995 ؛ تیلی،2001) دراصطلاحات آموزشی نیز حائز اهمیّت می‌باشد. با این وجود، اثرات جنسیّت و شخصیّت بر کارآیی آموزش دبیران و نوع فعالیّت‌های آنها به طور مناسب مطالعه نشده است. این مطالعه در راستای بررسی اثرات شخصیّت و جنسیّت بر کارآیی آموزشی معلّمان و همچنین فعالیّت‌های آموزشی آن‌ها انجام شده است. بدین منظور، 280 معلّم زن در این مطالعه شرکت نموده‌اند. از پرسشنامه‌های تیپ شخصیّتی مایرز و بریگز، کارآیی آموزشی و فعالیّت‌های آموزشی استفاده شده است. داده‌های تحقیق بوسیله‌ی آمار توصیفی و دو آزمون تحلیل واریانس دو طرفه تحلیل شده‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که ترکیب درون‌گرائی، حس‌گرائی، تفکّر و قضاوت و همچنین ترکیب برون‌گرائی، حس‌گرائی، تفکّر و قضاوت رایجترین تیپ ‌های شخصیّتی در میان معلّمان زبان انگلیسی درایران می‌باشند. نتایج همچنین نشان می دهد که دبیران زن و مرد با تیپ های شخصیتی مختلف کار آیی آموزشی یکسان دارند و جنسیت و شخصیت بر فعالیت های آموزشی آنها تاثیر دارند.  M3 ER -