:: دوره 13، شماره 1 - ( 1-1389 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 124-99 برگشت به فهرست نسخه ها
ESP نقش زبان مادری در آموزش زبان نیمه تخصصی
گلنار مزدایسنا ، علی محمد فضیلت فر
دانشگاه یزد
چکیده:   (7881 مشاهده)
در این مقاله موضوع بحث انگیز عدم به کارگیری زبان مادری فراگیران در کلاسهای آموزش زبان نیمه
تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است. در انجام این تحقیق از روشهای جمع آوری اطلاعات از قبیل :
یا به عبارت دیگر « زبان برای اهداف ویژه » مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است و از 14 کلاس
از کلاس درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان رشته های فنی و مهندسی، علوم و علوم انسانی دانشگاه
یزد در ایران استفاده شده است . تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه ها نشان داد که تعداد کثیری از
دانشجویان در رشته های متفاوت علوم انسانی و همچنین تعداد قابل توجهی از دانشجویان رشته های
مهندسی و علوم دراستفاده از زبان مادری به عنوان ابزار آموزشی در آموزش عملکرد های زبان در
موقعیتهای گوناگون دیدگاه مثبتی داشته اند. نتایج مشاهدات صورت گرفته نشان می دهد که مربیان در
موقعیتهای گوناگون به استفاده از زبان مادری روی آورده و به عنوان ابزاری جهت بحث پیرامون تفاوتهای
زبانی و فرهنگی دو زبان از آن استفاده نموده اند.علیرغم این نتیجه گیری، نتایج بخش مصاحبه های
صورت گرفته نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از دانشجویان و مربیان آنها نسبت به استفاده از زبان
مادری به عنوان یک وسیله تسهیل کننده و همچنین وسیله ای جهت کاهش سطح اضطراب فراگیران
موافقت نداشته اند.
واژه‌های کلیدی: آموزش زبان نیمه تخصصی، زبان برای اهداف ویژه، زبان مادری، زبان هدف، رشته های فنی و مهندسی، رشته های علوم، رشته های علوم انسانی
متن کامل [PDF 245 kb]   (2605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1388/12/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها