:: دوره 16، شماره 1 - ( 1-1392 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 144-129 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی اجتماعی و روانی یادگیری زبان انگلیسی: بررسی ابعاد سرمایه های فرهنگی/اجتماعی و شناختی/فراشناختی
رضا پیشقدم ، غلام حسن خواجوی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (7526 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین نقش عوامل روان شناسی و جامعه شناسی بطور کلی و ابعاد سرمایه فرهنگی/اجتماعی و شناختی/فراشناختی به صورت جزیی در یادگیری زبان انگلیسی می باشد. بدین منظور، از 143 فراگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی خواسته شد تا آزمون هوش،  پرسشنامه فراشناختی، و مقیاس سرمایه فرهنگی و اجتماعی را تکمیل کنند. مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل روان شناسی و همچنین جامعه شناسی در پیشرفت زبان خارجه نقش دارند، اما سرمایه های فرهنگی و اجتماعی نقش موثرتری در یادگیری زبان انگلیسی دارند. در پایان، نتایج در زمینه یادگیری زبان انگلیسی مورد بحث قرار گرفتند و پیشنهاداتی ارائه شدند. 
واژه‌های کلیدی: سرمایه های فرهنگی اجتماعی، شاخت، فرا شناخت، یادگیری زبان انگلیسی
متن کامل [PDF 205 kb]   (2795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1391/12/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 1-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها